تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز این شش خوراکی را هرگز با معده خالی نخورید! علل سرفه‌های مزمن کودکان دستورالعمل جدید عربستان برای انتقال آب زمزم از سوی حجاج تأثیر خواب باکیفیت بر جلوگیری از سکته تجویز دارو‌های خارج از فهرست رسمی دارویی ایران تخلف است ادامه خدمت‌رسانی هلال احمر در عربستان تا هشتم محرم چند راهکار برای افزایش استقلال در کودکان نوروبیون برای چه کسانی مفید است؟ پلیس اماکن با فعالیت "اتاق‌های فرار" موافق است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ١٠ تیر ١۴٠٣) | بارش‌های رگباری در برخی نقاط استان تمدید مهلت پذیرش اسناد بستری مشمول تأخیر بازنشستگان کشوری تا پایان شهریور ۱۴۰۳ نحوه محاسبه رقم افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری اعلام شد + جدول کلاهبرداری گسترده مافیای خارج‌نشین از طریق فضای مجازی در مشهد ترفندهای ساده برای مدیریت مصرف آب چرا مبلغ واریزی علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق به حساب بازنشستگان متفاوت بود؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

«خیمةالانتظار»؛ ۳۱۳ سفیر مهدوی در خدمت یک وقف جمعی

  • کد خبر: ۹۸۴۷۹
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
«خیمةالانتظار»؛ ۳۱۳ سفیر مهدوی در خدمت یک وقف جمعی
«خیمةالانتظار» خیمه‌ای برای همه با رنگ وبوی مهدویت است. همه چیز از نیمه شعبان و به نام امام عصر (عج) شروع شد. ۳۱۳ سفیر مهدوی کارشان را با برگزاری جشن‌های نیمه شعبان شروع کردند و حالا به توزیع بسته‌های معیشتی در دوازدهمین روز هر ماه رسیده ‌اند.

الهام مهدیزاده، شهرآرانیوز، «خیمةالانتظار» خیمه‌ای برای همه با رنگ وبوی مهدویت است. همه چیز از نیمه شعبان و به نام امام عصر (عج) شروع شد. ۳۱۳ سفیر مهدوی کارشان را با برگزاری جشن‌های نیمه شعبان شروع کردند و حالا به توزیع بسته‌های معیشتی در دوازدهمین روز هر ماه رسیده اند. با استقبال مردمی، کار گسترده‌تر هم شده است و جدا از افتتاح سه شعبه پیش دبستانی مهدوی، برای رفع مشکلات خانواده‌های آسیب دیده و کارتن خواب‌ها هم کار‌هایی کرده اند. برای شنیدن از چندوچون این برنامه‌ها با حجت الاسلام سعید آخوندی، مدیر خیمةالانتظار، هماهنگ کرده ایم تا روبه روی ما بنشیند و از فعالیت‌های سفیران مهدوی بگوید. نشانی‌ای که داده اند، محل احداث بنای خیمةالانتظار در مطهری شمالی است. نیازی به پرس وجو نیست؛ از فاصله دور اسکلت آبی رنگ و صدای جوشکاری تأیید می‌کند که درست آمده ایم.

جای خالی جشن‌های اعیاد

روایتمان از سابقه شکل گیری خیمةالانتظار شروع می‌شود که به مراسم نیمه شعبان برمی گردد. حجت الاسلام آخوندی دراین باره می‌گوید: از موضع‌هایی که همیشه ذهنم را درگیر می‌کرد، این بود که هر خیمه‌ای در شهر برپا می‌شد، خیمه عزا بود یا دهه‌ای که در شهر مراسم برپا می‌شد، فقط دهه عزاداری بود. خیلی کم پیش می‌آمد که خیمه‌ای یا دهه‌ای برای شادی برپا شود. همه حرف‌هایی که می‌زند دلیل و بهانه‌ای می‌شود برای او تا خیمه‌ای برای شادی اعیاد شعبانیه در مشهد برپا کند. حجت الاسلام آخوندی سال ۱۳۷۶ این ایده را عملی و خیمةالانتظار را برپا کرد؛ خیمه‌ای که به گفته او با رویکرد جشن‌های شادی نیمه شعبان برپا شد تا بتواند برای مهدویت و خانواده‌های مهدوی در مشهد و درحد توانش قدم بردارد. نکته دیگری که او می‌گوید، استقبال مردمی از جشن‌ها و مراسمی بود که در خیمةالانتظار برای نیمه شعبان برگزار شد. او توصیفش برای حضور مردم در خیمةالانتظار «استقبال انقلابی» است. این حضور و استقبال مردمی حجت الاسلام آخوندی را بر آن داشت تا حرکت مردمی خیمةالانتظار را گسترده‌تر کند.

بنای ساخت بنا با وقف

مدیر خیمةالانتظار می‌گوید: سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای برای فعالیت‌های خیمةالانتظار بخریم. برای خرید بنا و اینکه این بنا همیشه بماند، از وقف استفاده کردیم، چون وقف چشمه‌ای جوشان و همیشگی است. بر همین اساس، بنای ساخت بنا را بر وقف گذاشتیم. با استقبال مردمی برای وقف، بنایی به متراژ ۶۶۰ مترمربع در مطهری شمالی ۴۶ خریدیم. با خرید این بنا فعالیت‌های خیمه را در سه موضوع اجتماعی، فرهنگی و تربیتی گسترده‌تر کردیم.
همه چیز خوب پیش می‌رفت تا ۱۵ بهمن سال قبل که بر اثر حادثه‌ای همه بنای ساختمان سوخت و از بین رفت. همین حادثه تلنگری بود که ساختمان را دوباره و با لحاظ کردن ایمنی سازه‌ای بنا کنیم. برآورد اولیه ساخت مجتمع خیمةالانتظار ۳۰ میلیارد تومان است که از این رقم تاکنون با وقف‌های مردم ۴ میلیارد تومان برای گودبرداری، طبقه منهای یک و همکف هزینه شده است. اکنون ستون‌های طبقه همکف نیز زده شده است.
او پیش بینی می‌کند که دو طبقه منهای یک و طبقه همکف مجتمع خیمةالانتظار تا پایان سال و هم زمان با نیمه شعبان آماده بهره برداری می‌شود. برآورد مدیر خیمةالانتظار مشهد برای آماده شدن طبقات دیگر و بهره برداری کامل آن، نیمه شعبان ۱۴۰۱ است.

از علویه تا رضویه

آن طور که مدیر خیمةالانتظار می‌گوید، هر طبقه در این خیمه برای هدف و گروه خاصی در نظر گرفته شده و با نام یکی از ائمه (ع) متبرک شده است. حجت الاسلام آخوندی طبقه به طبقه گروه‌ها و اسامی آن را توضیح می‌دهد: یکی از طبقات را برای صندوق خیریه در نظر گرفتیم. قرار است در این طبقه جدا از درنظرگرفتن اتاقی برای خیریه از فضای باقی مانده به عنوان سالن ورزشی استفاده شود. بانوان نیز در خیمةالانتظار برای خودشان طبقه‌ای جداگانه دارند. حجت الاسلام آخوندی می‌گوید: این طبقه ویژه فعالیت آموزشی فرهنگی بانوان و به نام فاطمیه است. یک طبقه پیش دبستانی و دبستان خواهد بود و برای این طبقه نیز نام حسینیه انتخاب کرده ایم. گروه دیگری که سعی کردیم برای آنان طبقه جداگانه‌ای در نظر بگیریم، نوجوانان و جوانان اند که دراین زمینه طبقه‌ای برای جوانان و حوزه علمیه صادقیه در نظر گرفته شده است.
در خیمةالانتظار توجه به زائران علی بن موسی الرضا (ع) نیز در قالب یک طبقه با عنوان رضویه در نظر گرفته شده است. مدیر خیمةالانتظار می‌گوید قرار است در این طبقه زائران نوبت اولی و زائران پیاده دهه پایانی صفر را اسکان دهیم.

۳۱۳ سفیر کمک‌های خیرخواهانه دوازدهمین روز

ادامه گفتگو کار‌ها و اقداماتی است که از زمان بناشدن خیمةالانتظار اجرا شده است. حجت الاسلام آخوندی قبل هر توضیحی می‌گوید «بنای فعلی خیمةالانتظار درحال ساخت است، اما کار‌ها و فعالیت‌های این خیمه متوقف نشده است.».
اما همه کار‌هایی را که در خیمةالانتظار انجام می‌دهند، در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی با رنگ وبوی مهدویت می‌داند. توجه به معیشت خانواده‌ها و رفع مشکلات خانواده‌هایی که در این اوضاع سخت اقتصادی آسیب دیده اند، ازجمله اقدامات خیمةالانتظار است که در قالب خیریه اجرا می‌شود. او دراین باره می‌گوید: نمی‌توان در این شهر بود و بی خیال آدم‌های زیر آسمان این شهر بود. دراین باره سعی کردیم از حضور مردمی برای رفع مشکلات مردمی استفاده کنیم.
همین نگاه کمک‌های جمعی سبب شکل گیری خیریه خیمةالانتظار می‌شود؛ خیریه‌ای که با همراهی کمیته امداد امام خمینی (ره) کار‌های خیرخواهانه اش درحال اجرا و انجام است. حجت الاسلام آخوندی می‌گوید: برای کمک‌های خیرخواهانه از کمیته امداد امام خمینی (ره)، تأکید کردیم که خانواده‌های معرفی شده خانواده‌هایی باشند که زیرپوشش خیریه‌های دیگر نباشند تا خیریه خیمةالانتظار پیگیر مسائل این خانواده‌ها باشد.
اما فرایند خیریه و کمک‌هایی که انجام می‌دهد، براساس همدلی خانوادگی است. او می‌گوید: برای این کار ۳۱۳ سفیر انتخاب شدند؛ این سفیران کار جمع آوری کمک‌های مردمی را برعهده دارند. هرکدام از این سفیران ۱۰ نفر را زیرمجموعه خودشان دارند. این ۱۰ نفر که از خانواده و اطرافیانشان هستند، هرماه ۲۵ هزار تومان واریز می‌کنند. با مبلغ جمع شده اقلام خوراکی موردنیاز خریده و پس از بسته بندی به خانواده‌های زیرمجموعه خیمةالانتظار داده می‌شود. کار توزیع این بسته‌های معیشتی را نیز به نام امام زمان (عج) متبرک کرده اند و دراین باره دوازدهمین روز هرماه کار توزیع این بسته‌ها انجام می‌شود.

اشتغال و خودکفایی ۷۸ خانواده

موضوع دیگری که مدیر خیمةالانتظار به آن اشاره می‌کند، اشتغال زایی است. او می‌گوید اهدای بسته معیشتی نمی‌تواند در به سامان رسیدن خانواده‌ای مؤثر باشد؛ بنابراین اگر قرارمان سروسامان دادن به این خانواده هاست، باید زمینه اشتغال آن‌ها را فراهم کنیم.
اشتغال خانگی همان رویکردی است که مدیر خیمةالانتظار برای توانمندسازی این خانواده‌ها در نظر گرفته است. حجت الاسلام آخوندی دراین باره می‌گوید: برای ایجاد اشتغال خانواده‌ها با تجار و اصناف ارتباط گرفتیم تا بتوانیم تولیدات خانگی این خانواده‌ها را بفروشیم و خانواده در مسیر توانمندسازی قرار بگیرد.
نمونه‌ای برای این ارتباط گیری، شغل‌های ایجادشده است. او دراین باره می‌گوید: با چند تاجری که کلاه صادر می‌کنند، صحبت کردیم. در ادامه برای آنکه بتوانیم خواسته تاجران کلاه را جواب بدهیم، به هفتاد خانواده زیرمجموعه آموزش دادیم تا کار تولید این کلاه‌ها را در خانه انجام دهند. از این تعداد، بیست خانواده از ادامه کار تولید کلاه انصراف دادند، اما پنجاه خانواده تولید کلاه را در خانه شروع کرده اند و اکنون نیز از این راه درآمد کسب می‌کنند.
مدیر خیمةالانتظار از خودکفایی خانواده‌ها و خارج شدن از چرخه دریافت بسته‌های معیشتی آماری ارائه می‌دهد و می‌گوید: با اقداماتی که انجام شد، ۷۸ خانواده پس از اشتغال و کسب درآمد خودکفا شدند.

۴ هزار کودک در خیمةالانتظار

بخش دیگر اقدامات فرهنگی تربیتی خیمةالانتظار پیرامون محور کودکان است. مدیر خیمةالانتظار می‌گوید کودکان و تربیت آنان نقشی مهم در شکل گیری جامعه مهدوی دارد. او شکل گیری پیش دبستان و دبستان خیمةالانتظار را برپایه همین رویکرد می‌داند و دراین باره می‌گوید: اولین نکته‌ای که در پیش دبستانی و دبستان خیمةالانتظار در نظر گرفته ایم، آموزش معارف دینی و مهدویت به برپایه بازی‌های کودکانه است.
او به استقبال خانواده‌ها برای پیش دبستانی خیمةالانتظار اشاره می‌کند و این استقبال را براساس خروجی‌های پیش دبستانی خیمةالانتظار می‌داند. حجت الاسلام آخوندی دراین زمینه می‌گوید: با مجوزی که از آموزش وپرورش داریم، اکنون در سه محدوده مطهری، گلشهر و روستای خلق آباد پیش دبستانی داریم که در این سه پیش دبستانی ۳۸۰ کودک حضور دارند و آموزش می‌بینند. همچنین در این پنج سال حضور خیمةالانتظار نیز ۴ هزار کودک در پیش دبستانی خیمه آموزش دیدند. خروجی همین دانش آموزان سبب استقبال خانواده‌ها شد، اما در این اوضاع به دلیل محدودیت فضا، امکان افزایش تعداد پذیرش کودکان را نداریم.
آن طور که مدیر خیمةالانتظار می‌گوید، همه این کار‌ها از همان روز‌های ابتدایی شکل گیری خیمةالانتظار اجرا شده و حتی سوختن بنای قبلی هم مانعی برای این کار نبوده است.
نکته دیگری که مدیر خیمةالانتظار به آن اشاره می‌کند، دوباره به موضوع وقف مرتبط است. او تأکید می‌کند که برای وقف خیمةالانتظار، وقف جمعی و تجمیعی ذکر شود. توضیحی که ارائه می‌دهد، از این قرار است: همان طور که گفتم این خیمه برای همه است. کودک، نوجوان، جوان، زنان و هر فردی که برای بنای این خیمه وقف کند، در عمل هم مسجد ساخته، هم مدرسه، هم سالن ورزشی برای جوانان و در آخر هم برای زائران امام رضا (ع) پناهی درست کرده است. این همان وقف جمعی و تجمعی است.

بازگشت ۱۸ کارتن خواب به جامعه

«این را هم بنویسید که این خیمه برای همه است، حتی کارتن خواب ها.» حجت الاسلام آخوندی این جمله را می‌گوید. او تأکید می‌کند که ترک اعتیاد کارتن خواب‌ها به تنهایی نمی‌تواند گرهی از کار این افراد و بازگشت آنان به آغوش خانواده باز کند؛ بنابراین باید در کنار ترک اعتیاد برای اشتغال، به اسکان و ازدواج آنان هم فکر کرد تا این افراد به جامعه برگردند.
مدیر خیمةالانتظار از بازگشت هجده کارتن خواب به جامعه می‌گوید و این طور توضیح می‌دهد: با خانواده‌های این افراد ارتباط مستمر گرفتیم تا به آغوش خانواده و جامعه بازگردند. برخی از این افراد خانواده هایشان به دلیل اعتیاد و کارتن خوابی آنان را طرد کرده بودند. تاکنون توانسته ایم پنج خانواده را احیا کنیم. یکی از این کارتن خواب‌ها نیز مجرد بود که بعد از بازگشتش به زندگی، اکنون ازدواج کرده است. برای اسکان هم سعی کردیم اگر خانه دارند، زمینه بازگشتشان به خانه را فراهم کنیم، اگر هم خانه نداشتند، با همدلی مردم و خیران برای رهن خانه شان تلاش کردیم.
او به آخرین کارتن خوابی که به زندگی برگشته است، اشاره می‌کند و دراین باره می‌گوید: با همراهی خیران درحال جمع آوری هزینه رهن خانه برای ایشان هستیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->